Ο πρώην πρωθυπουργός και καθηγητής κ.
Ξενοφών Ζολώτας είχε εκφωνήσει δύο λόγους στην Ουάσιγκτον
(στις 26 Σεπτεμβρίου 1957 και στις 2 Οκτωβρίου 1959), οι οποίοι
έμειναν μνημειώδεις. Αιτία ως προς αυτό δεν ήταν μόνο το περιεχόμενό
τους αλλά και η γλώσσα τους. Υποτίθεται ότι η γλώσσα των λόγων
ήταν η αγγλική. Κατ' ουσίαν όμως, με την αφαίρεση λίγων συνδέσμων,
άρθρων και προθέσεων η γλώσσα είναι η Ελληνική. Το ακροατήριό
του αποτελούσαν οι σύνεδροι της Διεθνούς Τράπεζας Ανασυγκρότησης
και Ανάπτυξης και δεν αντιμετώπισαν τότε κανένα πρόβλημα στην
κατανόηση τού προφορικού κειμένου που ανέγνωσε ο Έλληνας καθηγητής.
Εκείνο τον καιρό, κατείχε την θέση τού διευθυντή Τραπέζης
Ελλάδος και διαχειριστή του ελληνικού Δημοσίου Χρέους. Ακολουθεί
ο λόγος της 26/9/1957:
"I always wished to address this Assembly in Greek, but
realized that it would have been indeed "Greek"
to all present in this room. I found out,however, that I could
make my address in Greek which would still be English to everybody.
With your permission, Mr. Chairman, l shall do it now, using
with the exception of articles and prepositions, only Greek
words.
"Kyrie,
I eulogize the archons of the Panethnic Numismatic Thesaurus
and the Ecumenical Trapeza for the orthodoxy of their axioms,
methods and policies, although there is an episode of cacophony
of the Trapeza with Hellas. With enthusiasm we dialogue and
synagonize at the synods of our didymous organizations in
which polymorphous economic ideas and dogmas are analyzed
and synthesized. Our critical problems such as the numismatic
plethora generate some agony and melancholy. This phenomenon
is characteristic of our epoch. But, to my thesis, we have
the dynamism to program therapeutic practices as a prophylaxis
from chaos and catastrophe. In parallel, a Panethnic unhypocritical
economic synergy and harmonization in a democratic climate
is basic. I apologize for my eccentric monologue. I emphasize
my euharistia to you, Kyrie to the eugenic arid generous American
Ethnos and to the organizes and protagonists of his Amphictyony
and the gastronomic symposia".
Δύο χρόνια αργότερα, το 1959, ο Ξ.Ζολώτας έδωσε μία άλλη ελληνοαγγλική
ομιλία, ζητώντας να τον ακούσουν με προσοχή, ακόμα κι αν υπήρχε
ο κίνδυνος να κουράσει τους ακροατές του. Ιδού ο λόγος και
η ελληνική του "μεταγραφή":
Kyrie,
It is Zeus' anathema on our epoch (for the dynamism of our
economies) and the heresy of our economic method and policies
that we should agonize the Skylla of nomismatic plethora and
the Charybdis of economic anaemia. It is not my idiosyncracy
to be ironic or sarcastic but my diagnosis would be that politicians
are rather cryptoplethorists. Although they emphatically stigmatize
nomismatic plethora, they energize it through their tactics
and practices. Our policies should be based more on economic
and less on political criteria. Our gnomon has to be a metron
between economic,strategic and philanthropic scopes. Political
magic has always been anti-economic. In an epoch characterized
by monopolies, oligopolies, monopolistic antagonism and polymorphous
inelasticities, our policies have to be more orthological,
but this should not be metamorphosed into plethorophobia,
which is endemic among academic economists. Nomismatic symmetry
should not antagonize economic acme. A greater harmonization
between the practices of the economic and nomismatic archons
is basic. Parallel to this,we have to synchronize and harmonize
more and more our economic and nomismatic policies panethnically.
These scopes are more practicable now, when the prognostics
of the political and economic barometer are halcyonic. The
history of our didimus organization on this sphere has been
didactic and their gnostic practices will always be a tonic
to the polyonymous and idiomorphous ethnical economies. The
genesis of the programmed organization will dynamize these
policies. Therefore, i sympathize, although not without criticism
one or two themes with the apostles and the hierarchy of our
organs in their zeal to program orthodox economic and nomismatic
policies, although I have some logomachy with them.I apologize
for having tyranized you with my Hellenic phraseology. In
my epilogue, i emphasize my eulogy to the philoxenous aytochtons
of this cosmopolitan metropolis and my encomium to you, Kyrie
stenographers.
Κύριοι,
Είναι "Διός ανάθεμα" στην εποχή μας και αίρεση της
οικονομικής μας μεθόδου και της οικονομικής μας πολιτικής
το ότι θα φέρναμε σε αγωνία την Σκύλλα του νομισματικού πληθωρισμού
και τη Χάρυβδη της οικονομικής μας αναιμίας. Δεν είναι στην
ιδιοσυγκρασία μου να είμαι ειρωνικός ή σαρκαστικός αλλά η
διάγνωσή μου θα ήταν ότι οι πολιτικοί είναι μάλλον κρυπτοπληθωριστές.
Αν και με έμφαση στιγματίζουν τον νομισματικό πληθωρισμό,
τον ενεργοποιούν μέσω της τακτικής τους και των πρακτικών
τους. Η πολιτική μας θα έπρεπε να βασίζεται περισσότερο σε
οικονομικά και λιγότερο σε πολιτικά κριτήρια. Γνώμων μας πρέπει
να είναι ένα μέτρο μεταξύ οικονομικής, στρατηγικής και φιλανθρωπικής
σκοπιάς. Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από μονοπώλια, ολιγοπώλια,
μονοπωλιακό ανταγωνισμό και πολύμορφες ανελαστικότητες, οι
πολιτικές μας πρέπει να είναι πιο ορθολογιστικές, αλλά αυτό
δεν θα έπρεπε να μεταμορφώνεται σε πληθωροφοβία, η οποία είναι
ενδημική στους ακαδημαϊκούς οικονομολόγους. Η νομισματική
συμμετρία δεν θα έπρεπε να ανταγωνίζεται την οικονομική ακμή.
Μια μεγαλύτερη εναρμόνιση μεταξύ των πρακτικών των οικονομικών
και νομισματικών αρχόντων είναι βασική. Παράλληλα με αυτό,
πρέπει να εκσυγχρονίσουμε και να εναρμονίσουμε όλο και περισσότερο
τις οικονομικές και νομισματικές μας πρακτικές πανεθνικώς.
Αυτές οι θεωρήσεις είναι πιο εφαρμόσιμες τώρα, που τα προγνωστικά
του πολιτικού και οικονομικού βαρομέτρου είναι χάλκινα. Η
ιστορία της δίδυμης οργάνωσης σε αυτήν την σφαίρα είναι διδακτική
και οι γνωστικές τους εφαρμογές θα είναι πάντα ένα τονωτικό
στις πολυώνυμες και ιδιόμορφες εθνικές οικονομίες. Η γένεση
μιας προγραμματισμένης οργάνωσης θα ενισχύσει αυτές τις πολιτικές.
Γι' αυτόν το λόγο αντιμετωπίζω με συμπάθεια, αλλά όχι χωρίς
κριτική διάθεση, ένα ή δύο θέματα με τους αποστόλους της ιεραρχίας
των οργάνων μας στον ζήλο τους να προγραμματίσουν ορθόδοξες
οικονομικές και νομισματικές πολιτικές. Απολογούμαι που σας
τυράννησα με την ελληνική μου φρασεολογία. Στον επίλογό μου
δίνω έμφαση στην ευλογία μου, προς τους φιλόξενους αυτόχθονες
αυτής της κοσμοπολίτικης μητρόπολης καθώς και το εγκώμιό μου
προς εσάς, κύριοι στενογράφοι.
Ολοκληρώθηκαν
χθες στη Ρόδο οι εργασίες του 5ου Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Ορθοπεδικής,
στο οποίο πήραν μέρος Ελληνες και Ευρωπαίοι ορθοπεδικοί. Κατά
τη διάρκεια του συνεδρίου έγιναν σημαντικές ανακοινώσεις για
τον τομέα της ορθοπεδικής. Ωστόσο, ιδιαίτερη αίσθηση στους
συνέδρους προκάλεσε η ομιλία του καθηγητή Ορθοπεδικής στο
Πανεπιστήμιο των Ιωαννίνων κ. Παναγιώτη Σουκάκου, ο οποίος
απευθύνθηκε στο ακροατήριό του μιλώντας μεν αγγλικά, χρησιμοποιώντας
όμως λέξεις που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Με αυτή
την ομιλία ο κ. Σουκάκος υποδέχθηκε τους συνέδρους και παράλληλα
έδωσε το στίγμα του συνεδρίου επισημαίνοντας τα επιμέρους
θέματα που αναπτύχθηκαν κατά τις εργασίες.
Ετσι,
ο κ. Σουκάκος είπε:
"Τhe
Ηellenic orthopedic physicians, have synchronized their dynamism
and energy with the Εuropean Οrganization of Οrthopedics and
Τraumatology, to generate this symbiotic and not ephemeral
synthesis of charismatic, academic scholars, and are enthusiastic
with the atmosphere of euphoria and analogous ecstasy in Dodecanisa,
Rodos.
Rodos is a graphic Ηellenic metropolitan center in the Αegean
archipelagos, with myriads of archaeological and historical
sites. Rodos is a geographical paradise of cryptic and chimerical
icons of idyllic charm, amalgamated with Ηellenic gastronomy
of mousaka, souvlaki, ouzo emporia and euphoria of the rhyme
and rhythm of bouzouki, Βyzantine and Spanoudakis music.
Α plethora of basic and didactic themes in the sphere of orthopedics
and traumatology, such as trauma of the musculoskeletal system,
arthroscopic and arthroplasty surgery, paediatric orthopedics,
poly-trauma, podiatric surgery, carpus and dactylic surgery
with traumatic and genetic anomalies, microsurgery, spondylopathies
like scoliosis, kyphosis and spondylolithesis, osteoporosis
and pharmacologic and prophylactic therapeutic policies will
be emphasized.
Diagnostic methods and etiological therapy of traumatic, non-physiological
and pathological syndromes, therapeutic schemes and strategies,
will be analyzed and synthesized at this academic symposium
on the basis of a democratic climate and with the scope of
a non-dogmatic and egocentric dialogue, which Ι prophesize
will be an historic phenomenon and paradigm of dynamic synergy
and harmony between polyethnic orthopedic physicians of the
Εuropean Εpirus.
Τo paraphrase, with the phobia and dilemma of being tautological,
let me empasize that the logistics and machinations in this
academic symposium, will generate the scheme and type of our
harmonic synergy and syndesmosis.
Ρragmatically, it is my thesis and not hypothesis that the
next phase and programmed orthopedic symposium in Ηelsinki
which Ι eulogize will be as dynamic and with colossal kyros,
as in Rodos, Ηellas.
Ι apologize for my eulogistic demagogy and if my etymological
glossary is based on philosophic or symbolic metaphors and
lexical hyperbole, please sympathize with me and Ι apologize
for the idiosyncrasy of a zealous Ηellenic, practising orthopaedic
physician who is also fanatically enthusiastic about the giant
anode of Εuropean propaedutics and academics in orthopedics
and traumatology".
Και μία ομιλία στα Γαλλικά του Ζολώτα:
Le dedale synchrone du cosmos politique
Kyrie,
Sans apostropher ma rhetorique dans l' emphase et la plethore, j' analyserai elliptiquement, sans nul gallicisme, le dedale synchrone du cosmos politique caracterise par des syndromes de crise paralysant l' organisation systematique de notre economie. Nous sommes periodiquement sceptiques et neurastheniques devant ces paroxysmes periphrasiques, cette boulimie des demagogues, ces hyperboles, ces paradoxes hypocrites et cyniques qui symbolisent une democratie anachronique et chaotique. Les phenomenes fantastiques qu'on nous prophetise pour l' epoque astronomique detroneront les programmes rachitiques, hybrides et sporadiques de notre cycle atomique. Seule une panacee authentique et draconienne metamorphosera cette agonie prodrome de l' apocalypse et une genese homologue du Phenix. Les economistes technocrates seront les strateges d' un theatre polemique et dynamique et non les proselytes du marasme. Autochtones helleniques, dans une apologie cathartique, psalmodions les theoremes de la democratie thesaurisante et heroique, soyons allergiques aux parasites allogenes dont les sophismes trop hyalins n' ont qu'une pseudodialectique. En epilogue a ces agapes, mon amphore a l' apogee, je prophetise toute euphorie et apotheose a Monsieur Giscard d' Estaing, prototype enthousiasmant de la neo-orthodoxie economique et symbole de la palingenesie de son ethnie gallique.
|